top of page

2✨-Mat er viktig!

Updated: Apr 10

Det man jo må tenke på, er at vi trenger:

Fett, karbohydrater og protein.


Protein

Visse korn er rike på protein.


Hva er protein?

Protein er et makronæringsstoff som hver celle i kroppen trenger for å fungere som den skal.

Proteiner utfører en rekke funksjoner, inkludert sikre vekts og utvikling av muskler, bein, hår og hud danner antistoffer, hormoner og andre essensielle stoffer tjener som drivstoffkilde for celler og vev ved behov.

Selv om kjøtt og fisk har en tendens til å inneholde de høyeste nivåene av protein, kan veganere og vegetarianere få nok protein fra forskjellige planteprodukter.


Fett

Folk forbinder ofte mat med høyt fettinnhold og dårlig helse. Imidlertid trenger en person visse fettstoffer for å opprettholde optimal helse. Fett gir kroppen energi og hjelper den med å utføre en rekke funksjoner. Det beste er å konsumere sunne fettstoffer som for eksempel enumettet og flerumettet fett, og begrense eller unngå mettet fett og transfett.


Sunt fett hjelper til med følgende funksjoner:

  • cellevekst, forebygge blodpropp, bygge nye celler, reduserer risikoen for hjertesykdommer og diabetes type 2, muskelbevegelse, balansere blodsukkeret ,hjernens funksjon mineral- og vitaminopptak hormonproduksjon immunfunksjon


Karbohydrater:

Karbohydrater er viktige for kroppen.

De er sukker eller stivelse som gir energi til alle celler og vev i kroppen. Det er to forskjellige typer karbohydrater: Enkel og sammensatt.

Vi bør begrense inntaket av enkle karbohydrater, for eksempel hvitt brød, pasta og ris.


Imidlertid trenger kroppen komplekse karbohydrater for å støtte følgende:

Immunforsvaret, Hjernefunksjon, Nervesystemet, energi til å utføre oppgaver og

fordøyelsesfunksjon


Komplekse karbohydrater er blant annet:

quinoa, brun ris, grønnsaker, fullkornspasta, brød og andre bakevarer, havregrøt, frukt

bygg

Selv satte jeg sammen en gryte med disse ingrediensene, som er rimelig og ikke minst er det sunt og godt, i tillegg til at det dekker hva kroppen trenger av næring.


For å lage den deilige Gryten her trenger du:


Lillehammer Spa picture of food

- Hjertesalat


-Hvitløk

-Løk

-Purreløk

-Store tomater

-Rød paprika

-Kidney/salatbønner

-Maiskorn

-røde eller gule linser, hermetiske

-Brokkoli

-Blomkål

-Gulrøtter

-Dryss med tørket oregano og koriander

-Tomatjuice

-En blokk med grønnsaksbuljong eller annen smak du foretrekker🥰




Slik gjør du:

Du trenger en stor stekepanne, eller helst en wokpanne.

Bruk gjerne en pose frossen grønnsaksblanding som dekker ingredienser nevnt ovenfor. La dette dampe litt i vann sammen med en blokk grønnsaksbuljong e.l.

Samtidig surrer du lett alle løktypene sammen med tomat og paprikaen.

Når grønnsakene har tint og dampet lett, heller du alt over i pannen med løk etc. Væsken også.

La koke samtidig legger du til alle ingredienser på lista, og smak underveis.

Mot slutten heller du tomatjuice oppi pannen.

La alt koke med lokk minimum 20 minutter, gjerne litt mer. Prøv deg frem🌱

Vipps, så har du mat for både smaksløkene, sinn, kropp og sjel🙏🏻


Vel bekomme🤍



Skribent Jiil Maria/att Lillehammer SPA


Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page